Julbak med lillasyster

Min lilla syster ringde tidigare idag och undrade ifall hon kunde titta förbi efter att hon varit på Akupunktur.
Och självklart ville jag det, det är så sällan vi får tid och bara vara Vi.
Och jag som hade tänkt baka lite julgodis till mamma använde såklart henne till hjälp.
Ikväll gjorde vi så mycket som Wienernougat och Rischoklad, lätt och oerhört gott

Wienernougat

250 g nougat
125 g mörk choklad
100 g flagad mande

  1. Rosta den flagade mandeln så att den blir gyllenbrun . Använd en torr stekpanna.
  2. Bryt nougaten i bitar och lägg ner dem i en glasskål. Ställ den i kastrull i vattenbad - eller kör i micron (OBS! Försiktigt - rör med jämna mellanrum) 
  3. Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten.
  4. När chokladmassan är flytande blandar du ner den rostade mandeln. 
  5. Häll massan i en avlång form som du klätt med bakplåtspapper. När den kallnat paketera in i bakplåtspapperet. Låt stelna några timmar i kylen innan du skär wienernougaten i bitar.

             Du kan göra den någon/några dagar i förväg


Husmor vid spisen

 
Syrran provsmakar

Vi glömde dock ta kort på slut resultatet.
Sedan kunde inte vi inte låta bli att leka med kameran


Syrran ville fotas med granen


Och jag likaså..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0