Ett recept.

Jag vill dela med mig utav ett recept som jag fått utav min mor på Laxpytt som är otroligt lätt och dessutom väldigt god.


Laxpytt med romsås

Ingredienser
Portioner: 4

600 g skinn- och benfri laxfilé
500 g mandelpotatis (alt vanlig potatis)
1/2 zucchini (ca 150 g)
1 rödlök
150 g gröna bönor (går lika bra med färska sockerärtor)
3 msk hackad dill (fryst eller färsk)
1 burk lättcrème fraiche (2 dl)
1 burk stenbitsrom (80 g)
1/2 röd lök
100 g körsbärstomater
olivolja
flingsalt, nymalen svartpeppar

Laxpytt med romsås

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°C. Skölj/skrubba ev potatisen och skär den i bitar.
2. Skär zucchinin i bitar. Skala och klyfta rödlöken. Blanda med potatis, bönor och 2 msk olja i en långpanna. Salta och peppra. Rosta i ugnen ca 30 minuter. Vänd en gång.
3. Skär laxen i bitar. Stek dem hastigt i lite olja i en stor panna. Salta och peppra. Vänd ner dillen.
4. Rör ihop lättcrème fraiche, rom och röd lök
5. Toppa med laxen och halverade körsbärstomater. in i ugnen 5-10min.
6. Bjud romsås och citronklyftor till.

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0