Farligt goda..

Har just kokat ihop mitt favorit godis som jag gör varje jul.
Måste be D gömma undan dem så att inte allt är slut till julafton. Har tagit på mig att stå för allt julgodis till julafton. På Lördag kommer även syrran hit och hjälper till lite, tror det blir lakrits kola då. Och igår kokade jag knäck. Sen har vi ju D´s favoriter, Chokladtryffel med polkagriskross som jag inte får glömma, men jag har ju hela nästa vecka på mig också. :)
Men idag gjorde jag som sagt mina favvisar.
 
Mjölkchokladfudge
ca 65 stycken

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 del ljus sirap
50 gram smör
2 msk honung (sista åren har jag använt citronsmak på honungen)
100 g Marabou mjölk choklad
smörpapper


• Blanda i en tjockbottnad kastrull vispgrädde, sirap och strösocker. Koka upp och koka till
tempen är 120 grader. Rör i smör och honomung. Låt koka ytterligare 2 minuter. Bränner
lätt - ta då av grytan från spisen
• Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen tills den smält.
• Klä en halv långpanna med smör papper. Häll i kolasmeten och låt kallna. Skär i bitar.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0